HJEM

OM KLUBBEN

AKTIVITETER

FORUM

MEDLEMMER

BILDER

TEKNISK INFO

RÅD OG TIPS

DELELAGER

ANNONSER

LINKER

logo

KJØPSRÅD :: KAROSSERIVARIANTER :: ÅRSMODELLER :: RUSTKART

Årsmodeller

De enkelte bilmodellene og noen «spesielle» kjennetegn:
 
Førkrigsbiler (unntatt 15-six) har motorpanser med 2 luker på hver side(til mai 46), og alle førkrigsbiler (også 15-six) har en «reveal, rille» i karosseriet rundt bakvinduet.
 
Biler fra før juni 1952 har buete støtfangere, reservehjulet utenpå koffertlokket og vinduspusserne er montert over frontruten.
 
Biler fra etter juni 1952 har rette støtfangere og vinduspusserne montert under frontruten,
reservehjulet ble flyttet inn i bagasjerommet, som etter -52 fikk et utbygget bagasjeromslokk, en «ryggsekk», for å øke bagasjeplassen, i stedet for det utenpåliggende reservehjulet.
 
Pilotefelger i perioden jan -38 til nov - 46, platefelger ”STOP” før dette og ”BM” etter dette, fra -52 kom det 4 lange åpninger mellom felgbane og felgmidt.
Modell A og AL hadde 6 hulls "STOP" felger.
 
Dekkdimensjonene er også noe avhengig av årgang og modell, men biler med "STOP" felger hadde alle 1x0 x 40 og alle senere 1x5 x 400 .
 
MOTORSTØRRELSER:
 
7 (1303cm3) og  9 (1529 cm3, kalt 7B og 1628 cm3, kalt 7C, 7 eco fra mars 1939) forekom kun før krigen, har svake motorer, og er sjeldne.
 
11 (1911cm3) er billigst å holde, også i drivstoff-forbruk, derfor mindre «spesielle».
 
15-six (2867 cm3) sekssylindret
 
 
KAROSSERIVARIANTER:
De viktigste er :
 
Type 7 (serie A,B,C)  og 11L (serie AL og BL, der L står for Légère = lett, kalt Sport i Skandinavia) er som navnet sier lettere, ved at de er smalere, kortere og derved hurtigere enn modell 11.
 
Type 11 (serie A og B, også kalt Berline til mars 1940, så Normale) er tyngre og derved tregere. På grunn av det bredere karosseri er motoren lettere tilgjengelig og mer reparasjonsvennlig. Denne modell er ca.12cm bredere og 20 cm lengre enn 11L, og deler karosseri med 15-six.
 
Type 15-six (2867 cm3) sekssylindret modell, er dyr å holde også når det gjelder reservedeler.
Litt mer luksuriøst interiør enn 11-modellene.
Ikke med urett bærer de navnet «Reine de la Route», veiens dronning.
 
Familiale og Commerciale er like brede som typene 15-six og Normale, men har lengre akselavstand. De er derfor enda tyngre og tregere, men gir til gjengjeld et utrolig godt plasstilbud i baksetet. 15-six Familiale ble det så vidt vites kun bygget et svært begrenset antall av, av 15-six Commerciale ble det så vidt vites ikke bygget noen.
Førkrigs Commercialer hadde en todelt bakluke. Disse er sjeldne, og de er som regel sammensunket og ødelagt. (Noen ble overbelastet under krigen).
 
Cabrioleter og Coupeer er (bygget av Citroën og andre karosseriprodusenter) meget sjeldne og dyre. Cabrioletene (kalt roadster av fabrikken pga sin nedleggbare frontrute) er ofte sterkt angrepet av rust (utette tak). Gode Cabrioleter og Coupeer er derfor ekte kapitalinvesteringer, men se opp for mer eller mindre gode reproer.
 
De fleste av Tractionene ble bygget i Frankrike, men noen ble bygget i England (ved den engelske fabrikken i Slough) og noen i Belgia (Forêt fabrikken i Bruxelles) på karosserier levert fra Frankrike.
 
De engelsk produserte bilene har høyreratt. De har dashbord av tre, og lærtrekk på seter etc. Noen er utstyrt med skyvetak av stål. I motsetning til sine franske og belgiske medsøstre, har de 12 volts el-anlegg. Allerede fra 1939 ble vinduspusserne montert nede. Lyktene er hovedsakelig av fabrikat Lucas.
 
Biler av belgisk produksjon har også noen spesialiteter , f.eks har de  spesielle felger, andre bremselys/øvrig lys enn de franske og noen har også her skyvetak.
 
Chassisnummeret vil fortelle hvor bilen er produsert.
 
Litt om mer utfyllende om de forskjellige modellene:
 
 
7A:
Den første Traction, ble produsert mai-juni -34.
Den eneste virkelige 7CV, dvs. med 7 franske skattehestekrefter.
4-sylindret motor på 1303 cm3 (boring 72mm/slaglengde 80mm), 32 hk.
 
7B:
Juni-november 1934, 3 ukers overlapp med 7C.
Motor på 1529cm3 (boring 78mm/slaglengde 80mm), 35 hk.
 
7S (sport):
Ble produsert samtidig som 7B, og var med sin motor på 1911 cm3
(boring 78mm/slaglengde 100mm) forløperen for AL-modellen.
Motorytelse  46hk. (egentlig er dette en 11-motor, men modellen ble kalt 7S)
 
7C:
Oktober 1934 - februar 1939.
Motoren var på 1628 cm3 (boring 72mm/slaglengde 100mm).
I mai/juni 1936 ble tannstangstyring godkjent av det franske "Bureau des mines" på alle modeller.
 
7C «Economique»:
Produsert mars -39 - juni 1941
Hadde 10% lavere bensinforbruk ved økt kompresjon og større utveksling i gearkassen, den eneste Traction levert originalt med 10x31 på pinjong og kronhjul.
 
11AL-AM-BL:
Bilmodellene ble kalt Sport.
A og B står for modell A eller B.
L står for «légère» = lett på fransk.
De øvrige bokstavene betegner utviklingen gjennom årene, hvor 11AM (A Modifié) er en overgangsmodell mellom 11AL og 11BL, kun 315 stk produsert i februar 1937.
Motoren var fra starten i 1934 på 1911cm3 og hadde 46 hk.
Fra mars 1939 ble motoreffekten økt til 56 hk, v.hj. av nytt topplokk og ny forgasser.
Motoren omtales Performance motor eller også som «Prestasjonsmotoren», fra mai 1950 fikk den 59 hk.  
Fra mai 1955 kom 11D-motoren som også ble benyttet i noen av de første ID19 modellene i 1956( med 63 hk). 11D motoren har forøvrig den fordel at den har løse lagerskåler også på rådelagrene.
Toppfart på en 11Sport ca. 120 km/t på Performance motor,
 
11A - 11B:
Bilmodellen kjent som 11 eller Normale.
Samme teknikk og utvikling som sporten, men med lengre og bredere karosseri.
Med et tyngre karosseri er denne noe tregere enn en 11Sport , som har samme motor.
På grunn av bredere karosseri er motor lettere tilgjengelig, og Normale er derfor mer reparasjonsvennlig enn en Sport. Noen ble på 50 tallet i Norge modifisert til ”Varebiler” av Norsk Citroën, ved å sette inn stålplater i stedet for vinduer i bakdørene.
Toppfart med Normale med Performance eller perfomotor ca. 115 km/t, med D-motor ca. 120km/t.
 
11B Familiale:
Modellen er like brede som typene 11B og 15-six, men har enda lengre akselavstand. De er derfor enda tyngre og tregere, men gir til gjengjeld et utrolig plasstilbud.
I  Familiale er det en tredje seterekke («klappseter»), som muliggjør registrering for fra 7 til 9 personer.
Noen av disse var i sin tid registrert som taxi.  
Den siste Traction som ble produsert var en 11 Familiale som ble ferdigstilt den 25. juli -57.
 
11C Commerciale:
Dette er en variant av Familiale-modellene, med stor bakluke og nedfellbart baksete.
Modellen har ekstremt god plass i baksetet, og var den gang med sine mange baklukevarianter tydeligvis ment som en «flerbruksbil».
Både  Familiale- og Commerciale-modellenes karosserier er på grunn av sin store akselavstand ofte nedsunket midt på.
 
DE 6-SYLINDREDE MODELLENE
15-six G og D:
Her står G for «gauche» (venstre) og D for «droite» (høyre), som henviser til motorens rotasjonsretning.
G-modellen ble lansert 24 juni -38 og ble produsert frem til mai 1947, da kom D-motoren.
15-six-modellene har sekssylindret motor (2867 cm3) og 76 hk, og har samme karosseri som 11 Normale. Pga. den økte motorstørrelse og vekt, er motorpanseret  «2 sylindre lengre» enn på Normale, og modellen har en langt kraftigere forhjulsoppheng for å bære den økte vekten.
Dette er den dyreste modellen både driftsmessig og når det gjelder reservedeler.
15-six har fått betegnelsen «La Reine de la Route» (veiens dronning) med rette, og  med en topphastighet på hele 130-135 km/t er dette en bil som lett følger trafikken også i dag. .
Av Familiale ble det også produsert noen som 15-six-varianter. Den offisielle produksjonene opphørte i -55, men noen få eksemplarer ble produsert i 1956 for gode kunder.
 
15-six H:
«H» står her for «Hydraulique».
Som et «forstudie» for ID/DS19-modellenes lansering i -55 ble det i -54 og -55 foretatt uttesting av det nye hydro-pneumatiske fjæringssystemet på bakhjulsopphenget på ca. 3000 biler før det kom på ID/DS-modellene.
15-six H modellen gikk ut av produksjon i juni -56.
 
Men LIKEVEL:
 
Flotte er de!!
Bilene er godt egnet for å brukes til treff, langturer, feriereiser o.l.
De er pålitelige og fremfor alt, de kan fortsatt benyttes i dagens gatetrafikk uten å hindre trafikken. Når det gjelder kjøreegenskaper og komfort/sikkerhet bør man ikke være redd for en sammenlikning med mer moderne biler.
 
Det ble til sammen importert ca. 2000 biler til Norge av disse modellene mellom 1934 og 1957, og av disse har ca. 200 biler overlevd. 10% overlevelse er bra!!!!
Det er utrolig mange «tilskuere» som har/har hatt et forhold til nettopp disse modellene, en skulle tro det var flere som hadde vært på veien oppover årene..