HJEM

OM KLUBBEN

AKTIVITETER

FORUM

MEDLEMMER

BILDER

TEKNISK INFO

RÅD OG TIPS

DELELAGER

ANNONSER

LINKER

logo

KJØPSRÅD :: KAROSSERIVARIANTER :: ÅRSMODELLER :: RUSTKART

FØR DU SKAL KJØPE BIL


Dette bidrag er myntet på de som enda ikke har en Traction, men som går med tanker om å kjøpe en. Det er naturligvis ikke lett å gi veiledning når det gjelder å kjøpe en slik bil, men vi forsøker:

Så sant det er mulig, ta med deg et erfarent klubbmedlem, en verkstedmann eller en annen kjenner av Traction.
Skaff deg kunnskaper om bilen/modellen før du oppsøker et kjøpsobjekt:
På klubbmøter kan man overbevise seg om de forskjellige modellenes fortreffelighet i målestokk 1:1.
Forsøk å se en tilsvarende bil av samme årgang som den du vurderer, i originalstand før du kjøper, for å kunne oppdage eventuelle forskjeller fra originalbilen.

Finn ut hvilken av modellene du har lyst på.
Det er videre viktig er å finne ut om du skal kjøpe et «objekt» og få den restaurert eller om du skal restaurere bilen selv, eller om du vil kjøpe en ferdigrestaurert bil Det er viktig å vite at «alle» mekaniske deler kan skaffes, og at karosseri-deler er kostbare og at det ofte kan være enklest å få en «karosseri-maker» til å restaurere karosseriet.
Praktisk talt alle mekaniske deler kan fortsatt fremskaffes gjennom klubbene eller gjennom spesialist-firmaer.
Traction Norvege har eget delelager, hvor de fleste av «mekaniske» slitedeler er lagerlagt, og det øvrige kan fremskaffes fra klubbens delelager, i tillegg finnes det flere klubber i Sverige og Danmark og over Europa forøvrig som har spesialisert seg på bilmodellen. Ut over dette er det profesjonelle firmaer i Sverige, Tyskland og videre nedover Europa som også har deler, brukte som nye.

Da restaureringen av en bil til syvende og sist er et spørsmål om økonomi, er forsiktighet under alle omstendigheter viktig, idet det er mange «feller» en kan falle i. Teknisk forståelse, håndlag og vilje til å gjøre ting selv er viktig, da kostnadene ellers kan bli urimelig høye. Det som det ferdige prosjektet koster til slutt er svært avhengig av tilstanden på restaureringsobjektet ved kjøps-tidspunktet.

Urestaurerte biler som er komplette og urørte, men helt komplette og «originale», er sjeldne, og trenden nå ser ut til at disse bilene blir mer og mer verdifulle som urestaurerte biler.
Det lønner seg ofte å velge et litt dyrere og dermed bedre objekt.
Nylakkerte biler kan være meget gode, men  det finnes også «kalkede» graver, idet man her kan skjule dårlig utbedrete feil.
Det er etterhvert kommet firmaet inn på dette markedet i Europa og ellers som er mer eller mindre seriøse, så vær oppmerksom på sjekke hvor «original» bilen er, hvor godt arbeid som er gjort etc. Erfaring viser at flere slike firma nå er blitt svært opptatt av å tjene penger.
Det kan i alminnelighet sies at reparasjoner av det mekaniske tærer mindre på finansene enn reparasjon av et rustent karosseri. Mange er i stand til å skru selv, men å gjøre en perfekt karosseri-reparasjon er ikke hvermanns sak.
Interiør kan også være et punkt hvor restaureringen krever kunnskaper om hva som er original-mønster/farge/stofftype etc. Her er det forskjell på stoff/design/stoltyper etc. avhengig av årgang.
Dette er viktig å være klar over, og fordi en komplett interiørmessig restaurering (utbytting av alt), kan fort koste 25-40.000.- kroner, avhengig av modell og årgang. Feil innredning reduserer bilens verdi.

PROBLEMSTEDER NÅR DET GJELDER RUST.
Vær oppmerksom på de kjente stedene for rustangrep (se skisse). I tillegg til de angitte ruststeder er rustangrep vanlige langs skjermkantene og på karosseriets bakerste endestykke. Beføling med hånden (temperaturvariasjoner) eller bruk av magnet kan ofte avsløre steder hvor polyester, gips, cement eller annen vederstyggelighet er benyttet til utbedring.
Vær oppmerksom på at våre Tractioner i stor grad originalt er tinnsparklet, bla. er hele takflaten tinnsparklet.

MEKANISK:
Vær oppmerksom på slakk i forhjulsoppheng (oppjekket bil). Stor slakk kan lett koste 6-10.000.-.
Drivaksel-ledd og gearkasser utgjør viktige punkter. Vær oppmerksom på klaprelyder (særlig i kurver) og «synging». Akselen fra gearboksen som griper inn mot differensialen skal ikke ha noen slakk. Original-drivaksler er «svake», men kan være godt kjørbare over flere år, med god og hyppig smøring. Moderne drivaksler har etterhvert kommet på markedet som erstatning for de originale. Dette er aksler tilpasset bilmodellen, er bedre enn de originale, men er dessverre etterhvert blitt kostbare.
Gearkassen har sine svakheter (sprekk i hus av aluminium) ved brutal bruk, men med normal bruk er de gode.
Motoren er generelt god, men vær klar over at det på årgangene fra -39 og oppover finnes et vannfordelingsrør (i stål) i topplokket som ofte er rustet bort. Dersom dette røret er tæret bort, blir motoren ofte ekstra varm. Normalt erstattes dette røret med et syrefast rør.
På modellene før dette (før –39) var dette røret i messing, og disse holder bedre.


LITT OM KJØP og om IMPORT.
Er du på jakt etter bil, kontakt klubben.
Det er normalt en viss omsetning av biler i Norge, og de fleste av disse kommer fra klubbens medlemmer. ”Ukjente” biler dukker stadig opp, og da kan klubben allikevel bidra med noe bakgrunnsinfo. Det meste fra de gamle salgsarkivene fra ”den gang” finnes i klubbarkivet.
Annonsering etter biler og deler etc. er gratis for klubbmedlemmer i våre klubb-blader Journal og Bulletin Traction. Kontakt redaktør eller sekretær.
Vi har sett f.eks. at tilsynelatende nyrestaurerte Cabriolet-modeller fra Vietnam er kommet til Europa hvor det etterhvert viser seg at dette er 4-dørs-biler som er ombygget til Cabriolet, uten at detaljene i bilens utseende stemmer. Mange kreative og dyktige håndverkere har bygget om bilen, men «fasongen» på bakenden på bilen «stemmer ikke» helt mot originalen. Detaljer som frontrute, bakluke, panser, felger og felg-/dekk-dimensjon stemmer ikke. Det kan være at originalbilen for ombyggingen har en helt annen årgang enn den som var opprinnelig Cabriolet-produksjonsperiode.
Verdien på en slik ikke-original-bil blir da kraftig redusert.
Det finnes et stort marked for tractioner ute i Europa, og det finnes nok flest biler igjen i Frankrike, men også i England er det mange biler i markedet. Prisene er noe lavere i Frankrike enn i Norge, og sjansen for å finne en god urørt bil der nede er nok større enn her hjemme, men det går an å bli lurt.
Våre svenske og danske medlems-klubb-kolleger annonsere også ut biler.
Restaurering etter hvert er blitt butikk, og pietismen i å få en bil tilbake til originalbiltilstand er variabel.
En TRACTION skal fortrinnsvis være mest mulig i originalstand, men endringer som ble foretatt/ekstrautstyr som ble montert den gang bilen var i «bruk» vil være akseptable.
Farger/felger/dekkdimensjoner/ekstralys etc. bør være riktige etter modell/årgang.
VÅRT RÅD ER Å KOSTE PÅ SEG EN LITT MER KOMPLETT, MINDRE RUSTEN OG DERMED DYRERE BIL ENN ET DEMONTERT OBJEKT.
GENERELT FÅR DU DET DU BETALER FOR, MEN FÅR MYE EKSTRA-ARBEID MED ET «VRAK» ENN ET GODT OBJEKT.
Sørg derfor for å ta med en som kjenner bilmodellen når du handler bil.
Hvis du importerer bilen selv, ta  transport, moms og avgifter med i regnestykket.

FORSIKRING:
Klubbens medlemmer kan benytte seg av de gunstige forsikringsavtaler som er gjort mellom Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber og Tennant.
Dette gjelder både vanlig veteranbilforsikring og restaureringsforsikring.
Ta kontakt med klubbens forsikringskommite.
Hold deg oppdatert på nytt fra LMK http://www.lmk.no/lmknytt.htm