HJEM

OM KLUBBEN

AKTIVITETER

FORUM

MEDLEMMER

BILDER

TEKNISK INFO

RÅD OG TIPS

DELELAGER

ANNONSER

LINKER

logo

KJØPSRÅD :: KAROSSERIVARIANTER :: ÅRSMODELLER :: RUSTKART

Føler du deg usikker? Les våre utmerkede råd og tips!
Eller prøv her på vårt norske forum eller forum på svenske citroenakuten

Ofte stilte spørsmål

 

Hvordan skifte plugger?
Svar: Pluggene sitter på venstre side (kjøreretning) Bruk en pluggnøkkel med forlenger. Pluggapet skal være 0,7. NGK BP6HS eller B6HS anbefales.

Hvordan justere ventilene?
Svar: Ta ut pluggene og demonter ventildekselet. Når eksosventilen lukker og innsugsventilen begynner å åpne, justeres første sylinder
(nærmest vannpumpen). Tenningsrekkefølgen er 1,3,4,2 slik at neste sylinder som skal justeres er nr. 3 når ventilene på nr. 2 vipper osv.
Bruk 12MM fastnøkkel og en skrutrekker og en bladsøker: justerer innsuget på 0,20MM og eksosen på 0,25MM ved kald motor.
OBS! Husk å merke deg hvilken ledning som går til hvilken. Hold fast ventiljusteringsskruen når kontramutteren strammes.

Hvordan justeres stiftene?
Svar: Ta av fordelerlokket. Bruk bladsøker og liten skrutrekker. Juster stiftene til Rom 0,4MM.

Hvilken olje bruker motoren?
Svar: SAE30 om sommeren og SAE20 om vinteren er de originale instruksene. I dag kan man godt bruke standard SAE20-50 oljen.
Motoren tar 4 liter når den ikke er helt nyoverhalt. Byttes hver 6.000 km./ ved 1.500km ved nyoverhalt. OBS! Sjekk oljen ofte!!

Hvilken olje bruker gearkassen?
Svar: EP80-90, gearkassen tar 2 liter. Fyll opp til det renner ut av påfyllingshullet på høyre side av gearkassen (i fartsretningen).
Vær forsiktig å ikke overfyll! Da kan få olje på clutchen slik at den slurer (anbefales ikke....). Byttes hver 20.000, sjekkes/ etterfylles
ved hvert motoroljeskift.

Hvilken oktan skal jeg bruke?
Motoren er laget for 87 oktan så bruk det laveste som tilbys. Bruk blyerstatning hvis ikke toppen er konvertert til å bruke blyfri bensin.
Før krigen fantes ikke blybensin, derfor kan motorer med original topp på førkrigsmodellene kjøres på blyfritt.

Hvilket lufttrykk skal det være i dekkene?
Svar:
Med moderne dekk og asfalterte veier kan man kjøre med 2 kg. foran og bak.

Hvor ofte og hvordan skal bilen smøres?
Bilen må smøres minst en gang i året. Gammeldagse bensinstasjoner kan utføre dette, hvis ikke bruk en fettpresse. (se instruksjonsboka)

Norsk instruksjonsbok fåes kjøpt av klubbens delelager.